Kuopion piispaksi pyrkivä Miikka Ruokanen vihkisi homon papiksi vain, jos tämä toisi ilmi homoseksuaalisuuttaan matalalla profiililla (Savon Sanomat 16.1.2012).

Olen korkean profiilin omaava hetero ja entinen sinkku. Olen elänyt avoliitossa miehen kanssa kaksikymmentä vuotta, enkä kaipaa avioliittoa enkä muitakaan kristillisiä sakramentteja. Olen eronnut kirkosta viitisentoista vuotta sitten, eikä tällaiset piispaksi pyrkivän keskiaikaiset lausunnot saa minua miettimään takaisin kirkon lampaaksi palaamista.

Ystäväpiiriini kuuluu useita homoseksuaaleja henkilöitä. Yksikään heistä ei ole kirkon palveluksessa, mutta 75 % heistä on kirkon jäseniä. Valtaosa ystävistäni on heteroja (tietääkseni) ja kaksi heistä on kirkon palveluksessa. He luonnollisesti ovat kirkon jäseniä (koska eivät muutoin voisi olla kirkon leivissä). Kaikki heteroystäväni elävät korkean profiilin avo- tai avioliitossa tai ovat sinkkuja. Siitä, minkälaista seksuaalista elämää he heterosuhteissaan tai sinkkuudessaan harjoittavat, minulla ei ole tietoa. Mutta todistetustihan on niin, että alaikäisiin sekaantuvia/sekaantuneita tai muuten vain pervoja (minun mielestä pervoja) on yllättävän paljon meissä ns. tavallisissa ihmisissä.

Kuinka kirkon edustajat voivat vihkiä pappisvirkaan tällaisia korkean profiilin heteroita, jotka taatusti pitävät matalaa profiilia näistä erikoisista, jopa lainvastaisista seksuaalisista toimistaan.